Overlast van geluidsinstallatie buren elke nacht, bewust als

Beschrijf wat U ervaart. Noem WOONPLAATS in titel.
Forumregels
Noem WOONPLAATS van hinder in de titel.
Bericht wat u hoort, sinds wanneer, in welke tijden/omstandheden, wat het met u doet. Wees beknopt.

Overlast van geluidsinstallatie buren elke nacht, bewust als

Berichtdoor Courtney » 02 jan 2015 22:55

Hallo allemaal,
ik ben hier nieuw op dit forum, sinds vandaag
en graag wil ik mijn verhaal kwijt.
Sinds 2 maanden wordt ik door mijn buren getreiterd 's nachts met hun geluidsinstallatie-boxen,
die ze dan op één of andere manier op een heel indringend bromgeluid zetten,
midden in de nacht, ze doen dat wel 3 of 4 x per nacht,
ik ga altijd rond 12 uur slapen, maar rond 02.15 uur, 03.30 uur en 05.30 uur zetten ze even die boxen aan,
niet echt lang, maar net lang genoeg om mij uit m'n slaap te halen.
Ik slaap met Alpine oordopjes in, maar ik word er elke keer toch wakker van, het is een heel indringen, dominant trillend bromgeluid, ik voel het dat getril dan in m'n hoofd en m'n buik, en het geluid gaat door merg en been.
Die buren zijn me momenteel aan het wegtreiteren op alle mogelijke manieren.
waarvan er één dus deze overlast is 's nachts.
Ik ben er supergevoelig voor en overdag doen ze het ook weleens expres,
ik sta op scherp nu en het beheerst momenteel m'n hele gedachtengang voor dat ik ga slapen.
Gelukkig val ik wel snel in slaap, maar als je elke nacht 3 x onderbroken word en daarna nauwelijks meer in slaap komt,
hakt dat er behoorlijk in.

Hoe krijg ik mijn nachtrust weer terug en hoe kan ik weer de hele nacht lekker doorslapen, zoals vroeger?
Heb nu oordopjes besteld die beschermen tot 39 dB, de hoogste bescherming die ik kon vinden op internet,
krijg ze over een week pas geleverd, maar zouden ze ook werkelijk helpen?

Tot zover even mijn bericht,
wil dit heel graag met lotgenoten delen,
omdat de meeste mensen in mijn omgeving het wel proberen te snappen, maar eigenlijk geen flauw idee hebben
hoe hard die geluiden binnen komen.
En toen vond ik dit forum hier, en denk dat ik hier wel op de juiste plek zit...
Courtney

Re: Overlast van geluidsinstallatie buren elke nacht, bewust

Berichtdoor Lampje » 12 jan 2015 00:24

Hoi Courtney. Misschien hebben de buren recent een andere wasmachine aangeschaft en draaien ze vaak s'nachts hun wasjes. Uit ervaring weet ik helaas dat dit het nodige getril en gebrom kan veroorzaken met name tijdens het kort en lang centrifugeren, zeker in oudere huizen. Mvg en sterkte gewenst.
Lampje

Berichtdoor Drika » 17 jan 2015 15:47

Hallo ik ben ook nieuw en nog aan het zoeken hoe alles hier werkt. Ik heb ook een aantal weken mijn buurman verdacht van het laten aanstaan van zijn radio.
Heb zelfs die arme man 4 x de politie op zijn dak gestuurd. Maar ja als je voor je zelf overtuigd bent dat hij de veroorzaker is doe je al snel dingen die je normaal niet doet!
Als ik heb ontdekt hoe ik mijn verhaal kan plaatsen kom ik nog eens terug.
Groetjes Drika
Drika

Berichtdoor JanMetDePet » 21 jan 2015 03:55

Dit had ik ook. s'Nachts overlast boven mij door een dealer/junk. Eerst was het met de muziek, spelletjes en hard gepraat tot diep in de nacht. Meerdere malen erheen gelopen om te klagen, maar meneer de junk wou niet luisteren. Toen heb ik de woningstichting en politie op de hoogte gesteld van het feit. Beiden zijn nog bij me op gesprek geweest met de melding dat ze er niets aan kunnen doen omdat ik de enige was die klaagde.

Hij was de hele dag en nacht aantoonbaar aan het dealen en de rest van de flat keek mee, maar durfden niets te melden. Met andere bewoners wezen praten en die 'zouden' dan wel bellen, maar niets was waar. Het was zo erg dat ik met een stuk ijzer af reageerde op de muren (immers kookte mijn bloed)....dan was het even stil en ging het gewoon door. Gelukkig heb ik niet gedaan wat ik wilde doen als menselijke reactie....naar boven gaan en de hele zooi kort en klein meppen. Helaas ben ik daarvoor te netjes opgevoed en zou er niet aan moeten denken dat ik dan de dupe ben door dit falende beleid!

Mijn gezondheid ging eraan onderdoor en na herhaaldelijk klagen bij woonstichting en politie, misdaad anoniem (mails, bellen, gesprekken) haalde niets uit. Uiteindelijk ben ik maar gaan verhuizen van ellende. Het tuig wint, ze doen gewoon helemaal niets!

Inmiddels woon ik nu wel lekker rustig, maar...hoor hier een lage bromtoon....zucht.....

Dat was mijn verhaal....maak als tip dus jezelf sterk door andere mensen ook te laten klagen. Of anders een keertje op visite....

Sterkte, ik weet wat je meemaakt :(

- toen ik ging verhuizen wou een leuke meid mijn woning overnemen, maar die heb ik wat in het oor gefluisterd. Daarna is er een wat agressievere ogende jongeman gekomen die ik mijn woning wel gunde. Hij werd er ook knettergek van en heeft hem met de dood bedreigd...nu zijn de rollen omgedraaid en kan het wel rustig zijn is het laatste wat ik had vernomen.
JanMetDePet

Berichtdoor Elvis » 27 jan 2015 17:59

Hallo allemaal,

Ik ben een man van 56 jaar en ben nieuw op dit forum. Ik woon alleen.
Twintig jaar woon ik op mijn huidige woonadres, sinds juli 2012 heb ik een nieuwe buurman, ook alleenwonend.
Mijn vorige buren hebben mij nooit lastig gevallen en kon ik 's nachts rustig slapen.

Het volgende is nu het geval.
Tot augustus 2014 had ik een goed contact met mijn nieuwe buurman, d.w.z. we maakten af en toe een praatje als we in de tuin waren.
Echter vanaf augustus 2014 valt het mij op dat ik steeds 's nachts wakker word van zijn Homecinemaset.

Dit probleem doet zich steeds vaker voor, nu is het vrijwel iedere nacht.
Vanaf 29 okt. 2014 houd ik een logboek bij.

Tussen 29 okt. 2014 en 4 nov. 2014 valt het mij op dat ik steeds om 03.00 uur 's nachts wakker word van de Homecinemaset van mijn buurman.
Lijkt op programmering van een timer.
Ik word wakker van geroezemoes praatprogramma's die hij waarschijnlijk heeft opgenomen.
Het is niet echt hard, maar hard genoeg dat ik er wakker van word. Dit duurt dan steeds tot 10.00 uur de volgende morgen, met het gevolg dat ik niet meer kan slapen.
Hij doet dit zeer geraffineerd: hij heeft zijn ontvanger en Homecinemaset aanstaan zonder beeldscherm, dus alleen het geluid.

Op 4 nov. 2014 spreek ik mijn buurman aan op zijn nachtelijke storingen.
Reactie buurman:"Dat ben ik niet, dat is iemand anders, ik slaap 's nachts!"
Aan zijn gezicht zie ik duidelijk dat hij ervan geniet dat ik kom klagen en dat ik last van hem heb.
Toen ik hem vertelde dat het lijkt of hij een timer heeft ingesteld, omdat ik nachten achter elkaar op dezelfde tijd wakker werd, werd hij rood en verscheen er een verlegen lach op zijn gezicht, alsof hij zich betrapt voelde.
Weer was zijn reactie:"Ik doe niks, het is iemand anders!"
Ik weet echter zeker dat hij het wel is, omdat het geluid duidelijk van zijn kant komt en veel te dicht bij is, hij heeft de set tegen mijn muur aanstaan. Daarom blijft hij voor de verdere omgeving onopgemerkt.
Hij wil bewust mij alleen storen.
Verder vertel ik hem, dat als hij niet thuis is, dat ik dan niets hoor.
Opeens zie ik door het raam van zijn woning, dat zijn dekbed en kussen op de bank in de woonkamer liggen: Slaapt hij op de bank om mij 's nachts boven te kunnen storen?
Hij heeft zijn installatie in de woonkamer staan: inmiddels heb ik vastgesteld dat hij 's nachts met de afstandsbediening in de weer is:ik hoor volume en klankverschillen.

Wat valt mij op:
Tussen 10.00 uur 's morgens en 1.00 uur 'snachts is het rustig en stil.
Vaak begint hij met storen om 1.00 uur 's nachts en houd hij mij soms de hele nacht tot de volgende morgen 10.00 uur wakker.
Ik heb mijn buurman nu 4 keer aangesproken op zijn gedrag: steeds weer zelfde reactie: "Ik doe niks, het is iemand anders.
Sinds ik hem op 4 nov. 2014 heb aangesproken wijzigt hij zijn tactiek: hij stoort nu 's nachts op verschillende tijden. Je zou toch denken dat wanneer het inderdaad iemand anders zou zijn, dat de tijden zoals boven beschreven zouden doorgaan.
Ook valt het nu op dat sinds ik hem erop attent heb gemaakt, dat het stil was als hij niet thuis was: nu laat hij zijn installatie ook aanstaan als hij weggaat, natuurlijk in de hoop dat ik zal gaan geloven, dat het iemand anders is: maar dat is absoluut niet het geval.
Ook stelt hij zijn installatie anders af: hij filtert de hoge frequenties uit het geluid, zonder alleen de Subwoofer met de lage frequenties (0-400 Hz) is te horen.
Dit is zeer irritant: doet pijn aan de oren en hoofd en veroorzaakt bij mij hartritmestoornissen. Ik ben hartpatient!
Bijkomend probleem is nu dat ik er inmiddels achter ben dat ik de lage frequenties, die de meeste mensen niet kunnen horen en/of voelen, dat ik die wel kan horen en voelen.

De laatste, vierde keer dat ik mijn buurman aansprak op zijn verstoringen was 22 nov. 2014 om 0.00 uur.
Op die avond had hij zijn installatie compleet en hard aanstaan.
Ik heb toen bij hem aangebeld, het geluid kwam duidelijk uit zijn woning, was op straat duidelijk te horen.
Gelijk werd het stil!
Buurman deed open. Nadat ik hem zei dat ik last had van de luidstaande Homecinemaset zei hij woedend:"Ik doe helemaal niets, dat ben ik niet, je hebt ze niet allemaal op een rijtje!"
Toen ik hem zei dat ik de overlast bij de woningbouwstichting zou melden en aangifte zou doen bij de politie, sloeg hij zich van het lachen op de knieen luid roependL:"Meld het maar bij de woningbouwstichting en doe maar aangifte bij de politie het interesseert me toch geen zak!"
Deze opmerking deed mij vermoeden, dat hij toch door zal gaan met treiteren en mij wakker houden.

Dit vermoeden heeft hij inmiddels bevestigd, want hij gaat gewoon door!

Na melding bij de Woningbouwstichting op 8 nov. 2014 is het volgende gebeurd:
Op 16-12-2014 zijn twee vrijwilligers van Buurtbemiddeling bij mij geweest hebben mijn verhaal aangehoord, vervolgens zijn ze naar mijn buurman gegaan.
Ze hebben hem verteld dat ik last van hem had en dat ik van zijn nachtelijke storingen zelfs hartritmestoornissen krijg.
Ook zij krijgen dezelfde reactie:"Ik vind mijn buurman een aardige kerel en ik doe niks, ik slaap 's nachts!"
Toen de buurbemiddelaars na dit gesprek met mijn buurman terugkwamen bij mij, viel het op dat ze ineens begonnen met ruis in de oren.
Daaruit maak ik op dat mijn buurman hun heeft aangepraat dat ik het mij inbeeld en dat het tussen de oren zit.
Dit is echter niet waar, want ik stel ook vast, wanneer het 's nachts rustig is, maar dat is maar zelden!
Ook deelden zij mij mede, dat mijn buurman niet bereid was tot een gezamenlijk gesprek.
Mijn conclusie hieruit: Als hij niets zou doen en niets te verbergen heeft zou hij toch gewoon met ons kunnen praten.
De nacht na het gesprek met de Buurtbemiddelaars was voor mij een ware hel: van 0.40 uur tot 09.30 uur heeft hij mij de hele nacht wakker gehouden:Homecinemaset compleet aan op een dusdanig volume dat ik alleen word gestoord.

Op 08-01-2015 heeft mijn buurman een gesprek met een consulente van de Woningbouwstichting.
Ook zij krijgt de zelfde reactie: Ik doe niks.

Volgens mij ontkent(liegt) hij gewoon tegen alles en iedereen in de hoop dat ze hem op den duur met rust zullen laten, zodat hij in lengte van maanden, misschien wel jaren ongestoord verder kan gaan met mij te storen.

Politie en Woningbouwstichting doen vrijwel niets.
Van de Woningbouwstichting moet ik nu 3 maanden lang iedere keer de politie bellen. Die komt dan: of mijn buurman zet snel alles uit, als de politie bij mij binnen is, of de politie hoort niet wat ik hoor.
Dit vind ik een zeer slechte werkwijze.

Ik houd toch ook al elke dag een logboek bij.

Het is een lang verhaal.

Graag jullie reactie.
Wanneer houd deze nachtmerrie op?

Gr.
Elvis
Elvis

Berichtdoor Drika » 14 feb 2015 02:11

Wauw Elvis wat een leven zo ik hoop voor jou dat hier toch op de een of andere manier een einde aan mag komen. Wat kan een mens bezielen een ander dit aan te doen ! Ik wens je heel veel sterkte en de kracht dit aan te kunnen vechten, want dit mag toch niet !
Groeten Drika
Drika

Berichtdoor Barbara » 30 maart 2015 22:15

Ik ben Barbara, en het lucht voor "even" op te kunnen lezen dat ik niet de enige ben die al jaren, dagelijks, hinderlijk veel last heeft van de gevoeligheid voor LFG.
Mijn verhaal loopt op een paar kleine puntjes na geheel parallel met dat van "elvis" wat ik hier net heb kunnen lezen.
Dat geeft de burger aan de ene kant moed en troost, terwijl het ook ontmoedigend en intriest is om te lezen hoe weinig begrip er is rond de overlast die LFg gevoeligen mee te zeulen hebben.
Mijn verhaal hier op dit moment is in zoverre belangrijk om te delen omdat ik in afwachting ben van reactie buurman op de brief die mijn advocaat afgelopen week naar hem zond.
Hij heeft buurman gewezen op het onrechtmatig veroorzaken van allerlei geluidsoverlast en trillingen die hoor-, en voelbaar ernstige overlast bezorgen in het buurhuis, en hem verzocht hiermee te stoppen.
De brief is bedoeld als aanzet tot een minnelijke oplossing te komen, maar gebeurt er niets en blijft reactie uit dan volgt er snel een gang naar de rechter waar buurman toch zijn mond zal moeten opendoen.
Dit in het kort mijn bijdrage.
Graag kom ik later terug voor een vervolg.
Hartelijke groet,
Barbara
Barbara

Berichtdoor Sinus » 30 maart 2015 23:22

Een typisch kenmerk van industrieel laagfrequent geluid is dat het op subwoofergeluid lijkt. En daarmee lijkt het alsof het van de buren komt.

Maar buren die zo sneaky zouden zijn dat ze er hun eigen nachtrust voor opofferen, dagelijks nog wel, de hoge frequenties wegfilteren, het beeldscherm van hun set uitzetten, zichzelf nog veel harder in het subwoofergedreun zetten, en dat alles terwijl u allen voordien niet in onmin met ze leefde - dat heeft geen hoge waarschijnlijkheid. Vooral als de politie het geluid niet kan horen.

Ik vermoed dat u bij de mensen hoort wier oren zeer gevoelig zijn geworden voor LFG. Op een gegeven moment is er ergens een industrieel object bijgekomen/veranderd, en is uw gehoordrempel overschreden. Als er dan in ongeveer dezelfde periode een nieuwe bewoner komt, lijkt het al gauw daarmee te maken te hebben.

Toestand van hoofd en lichaam kunnen er ook nog eens voor zorgen dat de gevoeligheid toe- of afneemt, zijn berichten die ik gehoord heb. Bijvoorbeeld staand/lopend minder last dan liggend.

Welk industrieel object moet het dan zijn? Dat is moeilijk te zeggen, want het kan vele kilometers verderop staan. En het kan onder de grond zitten. Gas-, waterleidingen, riool-, stadsverwarmingpompen, ondergronds afvalvervoer, grondboringen. Fabrieksmachines, fabrieksschoorstenen, electriciteitscentrales, windturbines, railtransport, wegenbouwproject, noem maar op.

Geen van al die objecten werkt 24 uur non-stop. Sommige meer 's nachts, andere meer overdag. Bij geluid door de lucht, kan de hinder ook van bijvoorbeeld windrichting en windkracht afhangen. Bovendien wordt overdag het gebrom gemaskeerd door omgevingsgeluid.

Wat kunt u ertegen doen? Probeer andere mensen te vinden die het ook horen. Dat is niet eenvoudig, maar wel belangrijk. Want in uw eentje heeft u geen "stem", wordt u niet snel gehoord. U kunt de flyer downloaden http://tiny.cc/LFGhinderFlyer en daarmee laten zien dat wat uw probleem is en dat u niet de enige bent.
Sinus
Site Admin

Berichtdoor Barbara » 31 maart 2015 16:17

Fijn @ Sinus om uw verslag te kunnen lezen.Dank!
Toch vraag ik me in mijn geval af waarom buren zich dan zo afzijdig houden terwijl zij weet hebben van het probleem.
Dan ga je toch niet het contact verbreken?
Eerder in de tijd waren er al geluiden die zorgen voor extreme overlast door hondengeblaf van uren en uren, die zonder enig pardon doorgang konden vinden.
Ook waren er mitrailleurachtig klinkende geluiden als er flink met versterkers werd gewerkt, en onze oren bol stonden van de overdruk...
Misschien waren dat aanzetten om tot LFg te kunnen komen?
Huisarts en zelfs op eigen verzoek consult neuroloog aangevraagd met het oog op de gevoelde trillingen.
Allerlei proeven zijn er gedaan, niets abnormaals te vinden.
Omgevingsdienst komt pas meten als ikzelf de bron heb weten op te zoeken.
Ik kom na allerlei zoektochten helaas niet verder dan de buurman.
Hoe triest ook, misschien weet toch de rechter raad te geven in een bepaalde richting en kan hij de Omgevingsdienst verzoeken op pad te gaan voor mij....
Hartelijke groet, Barbara
Barbara

Berichtdoor Barbara » 31 maart 2015 22:01

Tja ik ben al zo lang op verschillende wijzen in de ban van LFg en mijn reageren daarop dat ik nu ook hier even wil melden erg in mijn nopjes te zijn geraakt nadat ik vanavond de documentaire DE BROM heb kunnen zien.
Op de site "Stichting Laagfrequent Geluid" stond de mogelijkheid aangegeven die te bekijken.
Ik heb een hoop opgestoken vooral van de man die o.a met een orgelpijp kon laten horen hoe of het laag frequente geluid gehoord wordt door de gevoeligen.
Het was een en al herkenning, vooral ook omdat ik sterk het gevoel heb met mijn lichaam het geluid sterker op te pikken dan mijn gehoor dat doet. Heb trouwens wel een absoluut gehoor gek genoeg.
Dat oppikken met het lichaam verklaart ook de hartritmestoornissen en de beklemming rond het hele bovenlichaam als ik me bevind in de zones waar het voelbaar is.
Ik kan b.v hier in huis exact de plaatsen aanwijzen waar ik acuut ziek wordt en waar het wel is uit te houden.
Ook het samengaan van LFG uit omgeving en andere stromingen uit b.v andere apparaten in de buurt,(denk aan wifi, gsm etc geeft "ontmoetingen" die weer een ander soort trilling/geluid voortbrengen met ook weer andersoortige klachten.
Nogmaals blij met DE BROM documentaire en ik kan met de kennis die ik daar heb opgedaan straks ook beter aan buurman advocaat en rechter uitleggen hoe de vork in de steel zit.
Juist deze weldenkende mensen zouden bereid moeten zijn zich ook in deze materie te gaan verdiepen.
Hartelijke groet Barbara
Barbara

Volgende

Keer terug naar Mijn soort LFG - overige regio's