LFG trillingen Zuid Limburg, Heerlen

Beschrijf wat U ervaart. Noem WOONPLAATS in titel.
Forumregels
Noem WOONPLAATS van hinder in de titel.
Bericht wat u hoort, sinds wanneer, in welke tijden/omstandheden, wat het met u doet. Wees beknopt.

LFG trillingen Zuid Limburg, Heerlen

Berichtdoor JudithB » 16 jan 2014 22:25

Ik woon in Heerlen en heb sinds ca twee jaar last, vooral 's nachts, van 'geluids'trillingen. Die aanhalingstekens zet ik er bij omdat ik ze vooral voel. Horen/voelen, dat is het probleem. Het is een laag 'brommend' pulserend geluid. Alsof er op mijn lijf geklopt word. Ik heb al heel wat doorwaakte nachten mee gemaakt. Dat is vreselijk als je de volgende dag op het werk weer fris en fruitig achter je bureau moet zitten.In eerste instantie hoorde ik het alleen in huis, maar nu toch ook buiten in mijn tuin. Na aanvankelijk de buren verdacht te hebben heb ik nu het sterke vermoeden dat de trillingen veroorzaakt worden door het mijnwater project. Oude mijngangen zijn onder water gezet en via pompen kunnen bedrijven de warmte van het water benutten. Ik ben geen techneut, maar volgens mij is het goed mogelijk dat trillingen via water aan de omgeving worden afgegeven. (ook op dit moment voel ik die trillingen, soms veroorzaakt dat ook hartkloppingen.) Ik heg contact gehad met de GGD. na een vragenlijst ingevuld, en vervolgens vele vragen beantwoord te hebben was er een speciaal aanbod. Ik mag een therapie volgen waardoor je leert de negatieve gevoelens die je aan lfg verbind leert om te zetten. Het is natuurlijk aardig, en mensen blijken er ook wel wat aan te hebben, maar eigenlijk wordt ik in een secundaire reactie furieus! Zelf heb ik in een vorige woonplaats, woning boven asociale buren, met dreunende muziek van de etage onder mij, in de nacht mezelf gesust met het me voorstellen dat ik in de nachttrein in een slaapcoupé naar Zuid Frankrijk lag. Woede is natuurlijk een factor die het allemaal erger maakt. Dus dat kan ik zelf ook nog verzinnen. Meditatie is inderdaad bevorderlijk, maar het maakt me niet ongevoelig voor de trillingen. Ik vraag me af of de witte-ruis ook helpt tegen het fysiek voelen van trillingen? zo ja, dan ga ik er wel gebruik van maken. Voor de rest is mijn streven mijn huis te verkopen en te verkassen. (maar ja..... huis verkopen?!)
Om nog op de GGD terug te komen;hun conclusie was geen onderzoek, dwz metingen (is namelijk te duur) want het is de vraag of er iets gemeten word, en als dat wel het geval is, is het de vraag of de bron gevonden word en als dat wel het geval zou zijn, dan is het nog maar de vraag of er een wettelijke grond is om er een eind aan te maken!!!!!! Dit is een lang verhaal aan het worden. Maar in mijn titel staat duidelijk Zuid-Limburg en Heerlen. Dus als er mensen uit deze regio last hebben, svp reageren op mijn bericht.
groet, Judith
JudithB

Re: LFG trillingen Zuid Limburg, Heerlen

Berichtdoor Susan » 30 jan 2014 23:09

Hoi Judith,
Ik herken heel veel in je verhaal,erg vervelend allemaal.
Zelf kom ik uit Venlo,Noord-limburg,en heb sinds 4 jaar geleden erg veel hinder van een laagtonende bromtoon in en om huis. Hoor het geluid ook op het werk en bij mijn schoonouders deze wonen ook in Venlo. Maar hoor het ook op straat. Overdag zet ik de radio aan,maar voornamelijk in de nacht heb er veel last van.
Af en toe is het geluid weg daar kan ik erg van genieten en dan hoop ik maar dat het bromgeluid niet terug komt. Maar dat is dan van korte duur helaas.
Hopelijk gaat het echt een keer over.
Heel veel succes met alles.
Groeten Susan Hovens
Susan

Berichtdoor JudithB » 10 feb 2014 20:13

Hallo Susan,

dank voor je bericht. Ik lees het nu pas.
Er gaat bij gemeten worden! ik heb de GGD gevraagd als nog in overweging te nemen om een meting te laten doen omdat ik er van overtuigd ben dat de overlast veroorzaakt wordt door de pompen van het mijnwaterproject hier. omdat de provincie de apparatuur en de know how heeft om geluidstrillingen en speciaal laag frequent geluid te meten gaan zij dat doen. Op het moment is het bij mij redelijk rustig, dwz, het niveau van de trillingen is dragelijk. eigenlijk jammer! omdat de kans dat ze wat meten daarmee ook minder is. Ik wacht het af. De resultaten zal ik zeker hier vermelden.
wat ik hier nog niet vermeld had is dat ik in de nacht van 6 op 7 januari recht op in mijn bed zat omdat de lfg heftiger dan ooit was. ook buiten in mijn tuin hoorde ik het. de dagen en nachten erna was het ook aanwezig hoewel in wat mindere mate. ik ben er achter gekomen dat er voor het APG een test periode van 3 weken zou zijn. (het APG heeft een contract met mijnwater B.V getekend.) Het begin van dat testen was op 6 januari. voor mij was dat een bevestiging van mijn vermoeden dat de trillingen afkomstig zijn van het mijnwaterproject.

groet, Judith
JudithB

Berichtdoor Ron » 16 mei 2015 21:05

Hallo,
ik voel en hoor het LFG vanaf februari 2014. De start van de mijnwatertest bij APG misschien? Of vanaf de bouwput van het Maankwartier? Wanneer je oordoppen in doet filter je alle geluiden weg en hoor je alleen nog het LFG omdat deze "dwars door je schedel dreunen". Buiten met oordoppen in hoor ik ook een frequentie. Dit met mijn buurman getest. Inmiddels zijn al 10 mensen die ik ken van de Eikenderweg die het ook horen. Er heerst een trilling of beving die, zo lijkt het, onze huizen doet resoneren. De resonantie hoor je in een golfbeweging. Deze resonantie is zo sterk dat oordoppen niet helpen. Het is een hoorbare fijne toon die je niet kan negeren. Soms zo sterk dat je er duizelig van wordt en hoofdpijn krijgt. Het komt op en verzwakt ook weer. Of het blijft dagen lang continu aanwezig. Een enkele dag is het totaal weg. Met name in de nacht en ochtend is het goed hoorbaar wanneer verder alles stil is. Ik zou graag willen weten of er nog meer mensen zijn uit mijn buurt (Heerlen/Eikenderveld) die dit horen. Maak daarom a.u.b. melding bij info@laagfrequentgeluid.nl en laat iets weten op dit forum. Groeten Ron (53 jaar)
Laatst bijgewerkt door Ron op 04 aug 2017 09:40, in totaal 6 keer bewerkt.
Ron

Berichtdoor Infrasoon » 28 aug 2015 22:14

Beste Ron, registratie is erg belangrijk. Zonder meldingen bestaat het probleem niet en zal er geen onderzoek komen.
Meld alsjeblieft daarom altijd bij:
info@laagfrequentgeluid.nl

Je ontvangt dan een brief met informatie en bijlagen en je wordt op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen.

Wij verzoeken ook andere melders nadrukkelijk om een melding te maken bij de Stichting Laagfrequent geluid, www.laagfrequentgeluid.nl
mail naar info@laagfrequentgeluid.nl

Vermeld aub altijd uw postcode/woonplaats, geslacht, leeftijd en de wijze waarop u het LFg waarneemt en wat dit met uw leven doet.

Samen staan wij sterker.
Infrasoon

Berichtdoor EHartsteen » 17 sep 2015 12:39

Ik hoor sinds 2 weken een ontzettend irritante brom, het trilt door mijn schedel. Het is mij al eens vaker opgevallen maar niet zo hevig. Nu dacht ik het alleen te horen in ons eigen huis maar ik hoor het ook op kantoor in de stad en bij andere mensen thuis.
Eerst dacht ik dat het tussen mijn oren zat maar nu ik de site heb bekeken voelt het als een opluchting. Ik ben niet gek, maar ik wordt zo wel gek!!
Afgelopen weekend was het brom vrij...Wat een feest.
Ik woon op de Heerlerbaan.
EHartsteen

Berichtdoor RobertoSavelberg » 07 dec 2015 18:15

Ik ben een man van 44 jaar, ik woon in de wijk Molenberg, nabij Heerlen centrum.
Wat ik waarneem is: kloppende basgeluiden, zoiets dat lijkt op een wasmachine die staat te draaien.
Het meeste last heb ik er van, als ik in bed lig. Het begint met irriterend laagfrequent geluid. Dat steeds sterker wordt en dan overgaat in dreunen of bonken in mijn hooft.
Je hoort het op een gegeven moment niet meer maar voelt het.

Ik heb het Lfg ook al eerder gehoord, maar de laatste twee maanden ben ik het bewust geworden. En nu is het zelfs zo sterk dat het pijn doet.
Ik woon op de Molenberg en loop al weken, s'nachts buiten te zoeken, vanwaar het geluid vandaan komt. Ik ben helemaal kapot.
GGD bied een therapie aan die je zelf moet betalen en waarvan ik de werking in twijfel trek. Immers als de radio te hard staat, zet je hem ook zachter. En ga je ook niet in therapie, of bij een vriend slapen. De bron moet worden opgespoord en worden aangepakt. Een van de technieken die je geleerd krijgt is niet focussen. Maar de radio had genoeg staat, kun niet focussen tot je een ons weegt. Samen kunnen we meer (eendracht maakt macht) Er is meer aan de hand.De jufvrouw van de GGD probeerde mij te overtuigen niet verder te zoeken en niet eenmaal, maar meerdere malen. Ik denk ook dat het, het mijnwaterproject is. Dit project is nog niet winstgevend en negatief nieuws kunnen ze al helemaal niet gebruiken. Daarom moet de publiciteit worden opgezocht en de verantwoordelijke worden aangesproken. Komende weken ga ik verder onderzoek doen. Want ik kan niet meer slapen. En ik wordt zelfs ziek en heb sommige dagen totaal geen energie meer. Dat mag toch niet de bedoeling zijn. Ik heb met stichting laagfreqent geluid ook contact opgenomen. Ik heb voor de mensen in Heerlen (en om Heerlen heen), een FB groep opgericht, ''De BROM van Heerlen"' (natuurlijk mag je ook lid worden als je niet in Heerlen woont, maar wel geïnteresseerd bent).
https://www.facebook.com/groups/5465974 ... cation=ufi
Maak je lid en tot gauw.
En voor ieder met Lfg klachten, ik wens jullie sterkte.
Laatst bijgewerkt door RobertoSavelberg op 09 dec 2015 23:58, in totaal 1 keer bewerkt.
RobertoSavelberg

Berichtdoor Infrasoon » 09 dec 2015 23:46

Beste Limburgse melders, de lfg problematiek speelt al veel langer in Limburg. (maar ook daarbuiten!)
De GGD van Limburg Noord en Limburg Zuid adviseert isw met Adelante (audiologische zorg) en de Provincie Limburg slachtoffers van de brom.
Het advies komt er op neer dat men de brom het het beste maar kan accepteren. Men ontwikkelde hiervoor een vorm van gedragstherapie om te leren minder te focussen op de brom. Veel tijd en aandacht is gestoken in een brochure om slachtoffers zachtjes de gewenste kant op te dirigeren en geen onderzoek te hoeven doen, niet de alarmbel te hoeven luiden.

Therapie aanbieden bij een ernstige en toenemende vorm van milieuvervuiling is in onze ogen een zeer bedenkelijke handelwijze.
Het slachtoffer wordt probleemeigenaar gemaakt van deze ernstige en ziekmakende milieuproblematiek.

Wat werkelijk nodig is:
Serieus onderzoek naar wat er gaande is en waarom "De Brom" zo hand over hand toeneemt.
Wat doet deze almaar toenemende emissie van laagfrequent- en infrasoon geluid met een groeiende groep mensen?

Meld ondanks de wat badinerende houding toch altijd bij uw Omgevingsdienst en GGD en vraag een schriftelijke bevestiging van uw klacht.
De meldingen moeten er wel binnen komen want zonder meldingen bestaat er eenvoudig geen probleem.
Stel ook altijd uw huisarts op de hoogte, helaas weten zij veel te weinig van de problematiek en zij worden door de GGD niet wijzer gemaakt.

Verder is het nog belangrijk te melden bij de Vereniging Leefmilieu http://www.leefmilieu.nl/lfg
De Vereniging Leefmilieu is het enige onafhankelijke meldpunt, zij geven de meldingen jaarlijks door aan de rijksoverheid.
Meld alstublieft ook altijd bij de Stichting Laagfrequent geluid http://www.laagfrequentgeluid.nl
U ontvangt van de stichting dan uitgebreide informatie en u wordt op de verzendlijst opgenomen zodat u op de hoogte gehouden kan worden van mogelijke ontwikkelingen.
Een en ander kunt u ook verder volgen op de Facebookpagina van de Stichting LFg
Infrasoon

Berichtdoor JudithB » 01 feb 2016 12:37

Hallo Robert, hallo infrasoon,

ik heb op het moment geen last meer van laag frequente trillingen. daarom heb ik de berichten hier een tijd lang niet meer gevolgd.
Ik heb de "therapie" bij Adelante gedaan. (dat is niet de reden dat ik er geen last meer van heb NB!!!, maar die trillingen zijn er op het moment niet meer.) Want ik ben er van overtuigd dat het niet tussen de oren zit!. Dus ja er moet gezocht worden naar de oorzaken!! maar daarnaast kan de therapie die Adelante biedt wel degelijk helpen!! Het is niet zo dat de trillingen er van verdwijnen. Dat wordt ook niet beweerd. Het is een therapie die is op gezet voor mensen die last hebben van Tinnitus. Dat is toevallig iets waar ik ook last van heb, echter 'last' dan wel tussen aanhalingstekens. Ik ben er aan gewend, kan er mee omgaan. Tinnitus is in die zin vergelijkbaar met last hebben van LFG geluid dat je te maken hebt met een moeilijk aantoonbaar fenomeen.
Zolang we die laag frequente trillingen niet kunnen opsporen en kunnen aanwijzen is het moeilijk de veroorzakers aan te pakken. Tot (en na) die tijd is het goed om dat te doen om te zorgen dat je zelf niet ziek wordt.
Mijn ervaring is niet dat ik werd afgescheept met mijn klachten! Ik geloof niet (maar misschien ben ik naïef) dat er een politieke agenda is om mensen zoals wij zoveel mogelijk af te schepen door door te verwijzen naar een therapie. Wel is het zaak om op die trom te blijven slaan, om er voor te zorgen dat het probleem aandacht blijft krijgen.
Ik heb de ontwikkelingen een tijd lang niet meer gevolgd. Het zou mooi zijn om zelf (als stichting of zo) apparatuur te hebben, die je een tijd op een plek met laag frequente trillingen neer kan zetten. dus dag en nacht voor desnoods een aantal weken. Er is bij mij in huis gemeten, maar dat was in de avond, niet echt snachts (als ik er last van had) en dat heeft dus niet s opgeleverd. Erg aardige mensen, er was zelfs het aanbod dat als ik er op een avond last van had dat ik kon bellen. maar daar ben ik niet meer mee aan de gang gegaan.
Ik snap die boosheid zo goed! maar als iets mij 's nachts wakker gehouden heeft dan was het ook mijn eigen boosheid. En als er iets desastreus is dan is het aantasting van je nachtrust, maar dat is hier natuurlijk een wagenweide open deur!
groet, Judith
JudithB

Keer terug naar Mijn soort LFG - overige regio's