LFG of infrasoongeluid meten.

Geluidisolatie, geluidproductie, meetmethoden, natuurkunde,...
Forumregels
Vertel ook datum en informatiebron/URL
Tip: Geef uw berichten een informatieve titel, dan wordt u sneller gelezen.

LFG of infrasoongeluid meten.

Berichtdoor Rob » 30 jan 2016 23:29

Beste allemaal,

Op internet kun je een manier vinden om infrasoongeluid vast te leggen/registreren d.m.v. een meetmicrofoon ECM8000 en een mixer, beide van Behringer en met het programma Spectrum Lab.
Zelf heb ik hier echt geen goede resultaten mee gehad, terwijl ik wel degelijk last had van symptomen van infrasoon geluid.
Ik ben verder gaan zoeken en kwam een andere manier tegen van iemand van Stichting Leefmilieu, die wel goed werkt. Het gaat hier over het gebruik van een Roland R-05 met het gratis programma Audacity.

De Roland R-05 moet je wel goed instellen.
Op de achterkant stel je de schakelaars zo goed in: "MIC GAIN" op H, "LIMITER" op off, en "LOW CUT" op off.
In het menu ga je naar “1 Recorder Setup” en zet daar de “Sample Rate” op: 96 kHz., “Rec Mode” op: WAV 24 bit., “Pre-Rec” op: OFF., “Split Type” op: 2GB.
Ga dan in het menu naar “6 Input Setup” en zet daar “Rec Monitor Sw” op: Manuel., “Limiter/AGC” op: Limiter., en bij “Low Cut Freq” op: 100Hz.
In het menu bij “8 Date & Time” de datum en tijd invullen.

Daarna weer uit het menu gaan.
Dan druk je één keer op de opname knop en gaat het randje er omheen rood knipperen. Druk dan links daarvan bij input op de ‘+’ tot de “input level” op 80 staat. Dit wordt ook in het scherm aangegeven.
Hiermee maak je een geluidsopname op de plek waar je infrasoon geluid verwacht. Die opname sla je op in je p.c., b.v. in een map in documenten.

Download het gratis programma Audacity en open de geluidsopname daarmee.
Selecteer het gedeelte wat je wil controleren op infrasoongeluid. Klik in de bovenbalk op: Analyseren. Kies daar voor: Spectrum weergeven ...
Dan opent er een nieuw veld. Aan de onderkant kies je bij "Groote": 65536. En bij "Frequentie-as": Logaritmisch.
Nu zijn vooral de lage frequentie's goed zichtbaar die aanwezig waren tijdens de opname, en ook de sterkte van het signaal/geluid.
Wanneer je met de pijl in het veld komt, wordt de pijl een + teken. Links onderin zie je de waarde in Hz. en dB. waar je met de pijl/+ bent.
Er kan e.v.t. een 'print screen' van de uitslag gemaakt worden.

Als iemand een betere methode weet hoor ik het graag, zo kunnen we elkaar helpen.
Laatst bijgewerkt door Rob op 10 feb 2016 22:10, in totaal 2 keer bewerkt.
Rob

Re: LFG of infrasoongeluid meten.

Berichtdoor bertpeters » 31 jan 2016 14:13

@Rob

Ik kan er LFG inderdaad zichtbaar mee maken. Mooie plaatjes. Maar dit betreft dan toch alleen het deel van de geluidstrillingen die door de lucht worden getransporteerd?
Het grootste deel van de LFG die wij horen komt via de grond en onze botten rechtstreeks je gehoororgaan of het gedeelte in je hersenen die daar over gaan binnen?
Je zou daar dus eigenlijk een soort sonar-microfoon voor moeten hebben zoals in duikboten wordt gebruikt of dat door de genie wordt gebruikt bij het opsporen van mijnen.
bertpeters

Berichtdoor Angelina1 » 31 jan 2016 14:45

Hoi,
ik stuur even zo een berichtje ivm de LFG overlast die steeds verder aan het uitdijen is in Nederland.
Ook ben ik aangesloten bij de stichting voor LFG (ook Facebook) en stichting Leefmillieu, ben actief gaan procederen tegen de gemeente Amsterdam ! en heb deze bestuurlijke precendent-zaak op december 2014 aldus gewonnen. De gemeente moest metingen komen verrichten.\ JA.... de metingen zijn door desbetreffend bedrijf dat gemeten zou worden zwaar gemanipuleerd...de metingen waren niet conform de overlast!
Ik reageer op jouw bericht omdat ten eerste: meten is weten ! maar er zijn geen normen voor LFG! en ook moet je de bron weten te traceren.
Als je beiden hebt kan je nog ergens mee aankomen.
Eigen metingen worden bovendien vaak niet eens erkend.
Ik heb een aardbevingsmelder aan de muur hangen (Omnidots) die feitelijk ook muur trillingen registeren kan. Dit bovenop de trillingen die zich via geluid en dus via de lucht verplaatsen, deze luchttrillingen of LFG trillingen komen dan natuurlijk ook niet zichtbaar terug in de registraties van de Omnidots sensor.
Het zijn verschillende trillingen.

Zo ben ik ook per email te bereiken op:
aeg.angelina.aeg@gmail.com

Ik probeer een netwerk te vormen om dit probleem breder en krachtiger op de kaart te krijgen, maar ook om mensen enigszins te kunnen ondersteunen bij dit enorme probleem..onderwijl blijf ik actief zoeken naar oplossingen en mogelijkheden. Ook middels technische experts en maar ook door te netwerken.
Ook heb ik een jaar of wat gelden mijn medewerking verleend aan de documentaire " de Brom ' over LFG.
Een mooi informatief tijdsdocument over LFG waarbij ook de machteloosheid bij mensen die hiermee te maken krijgen.

Met vriendelijke groet
Angelina
Angelina1

Laag frequent geluid en netwerken

Berichtdoor Angelina1 » 31 jan 2016 14:54

Hoi,
ik stuur even zo een berichtje ivm de LFG overlast die steeds verder aan het uitdijen is in Nederland.
Ook ik ben zoals inmiddels steeds meer lotgenoten' aangesloten bij de stichting voor LFG (ook Facebook) en stichting Leefmillieu, ben actief gaan procederen tegen de gemeente Amsterdam ! en heb deze bestuurlijke precendent-zaak op december 2014 aldus gewonnen. De gemeente moest metingen komen verrichten.\ JA.... de metingen zijn door desbetreffend bedrijf dat gemeten zou worden zwaar gemanipuleerd...de metingen waren niet conform de overlast! en er is nogal krap omgegaan met de meetresultaten.

Ik reageer op dit forum omdat ten eerste: meten is weten ! het is goed om te meten en om te weten hoeveel en om welke Herz-Overlast het gaat, vaak is het gebied tussen 0 en 20 Hrz een boosdoener soms ligt het ook juist vele malen hoger......maar er zijn geen normen voor LFG! en ook moet je de bron weten te traceren.
Als je beiden hebt dan kan je nog ergens mee aankomen. Maar er lijkt een ware ontmoedigingsbeleid aan de gang te zijn, er zijn politieke belangen die beschermd worden,
Eigen metingen worden bovendien ook vaak daarom niet eens erkend.

Ik heb een aardbevingsmelder aan de muur hangen (Omnidots) die feitelijk ook muur trillingen registeren kan. Dit bovenop de trillingen die zich via geluid en dus via de lucht verplaatsen, deze luchttrillingen of LFG trillingen komen dan natuurlijk ook niet zichtbaar terug in de registraties van de Omnidots sensor.
Het zijn verschillende trillingen....overdag muurtrillingen erbij maar s'nachts ontstaan er ander trillingen waardoor ik vele malen wreed uit mijn slaap wordt gerukt!

Ik probeer een netwerk te vormen om dit probleem breder en krachtiger op de kaart te krijgen, maar ook om mensen enigszins te kunnen ondersteunen bij dit enorme probleem..onderwijl blijf ik actief zoeken naar oplossingen en mogelijkheden.
Ook middels technische experts en maar ook door te netwerken.
Ook heb ik een jaar of wat gelden mijn medewerking verleend aan de documentaire " de Brom ' over LFG.
Een mooi informatief tijdsdocument over LFG waarbij ook de machteloosheid bij mensen die hiermee te maken krijgen.
OOK ben ik per email te bereiken voor mensen die erover willen praten en mn die er ook echt iets mee willen doen en hun mogelijkheden willen benutten:
Het gaat er om dat we met z'n allen ruchtbaarheid moeten geven aan deze zaak!

Hoop dat jullie mij gaan contacteren.
email: aeg.angelina.aeg@gmail.com

Met vriendelijke groet
Angelina
Angelina1

Berichtdoor Rob » 31 jan 2016 18:59

bertpeters schreef:@Rob

Ik kan er LFG inderdaad zichtbaar mee maken. Mooie plaatjes. Maar dit betreft dan toch alleen het deel van de geluidstrillingen die door de lucht worden getransporteerd?
Het grootste deel van de LFG die wij horen komt via de grond en onze botten rechtstreeks je gehoororgaan of het gedeelte in je hersenen die daar over gaan binnen?
Je zou daar dus eigenlijk een soort sonar-microfoon voor moeten hebben zoals in duikboten wordt gebruikt of dat door de genie wordt gebruikt bij het opsporen van mijnen.

----------------------------------------------------------
Ha Bertpeters,

Ja LFG kan ook zich ook door de grond voortbewegen, maar het gaat mij er eigenlijk om dat het duidelijker aan te tonen is met de Roland R-05 samen met Audacity. Ik kocht ook eerst een ECM8000 microfoon met mixer-voeding terwijl het daar heel moeilijk mee aan te tonen is. Zonde van het geld en de tijd.
Ook wordt je vaak voor gek versleten als je over LFG begint en het niet kan aantonen, maar als je uitslagen kan laten zien heb je meestal wat meer begrip en daarbij minder frustratie voor je zelf.
En niet te vergeten dat mensen/slachtoffers er zo snel mogelijk achter kunnen komen of er sprake is van LFG bij bepaalde klachten.

Netjes gezegd hoef je van de overheid niet zo veel te verwachten op dit gebied, dus hoop ik dat als er mensen zijn die een nog betere methode weten of goede tips hebben, dat ze dit ook op het forum willen delen.
Rob

Berichtdoor Alice » 23 okt 2017 18:56

LFG meetbaar door gehoortest ?

In het programma De Rijdende Rechter van 17 oktober kregen de LFG-hoorders (een echtpaar)een gehoortest in een laboratorium in Eindhoven.
Mevrouw was overgevoelig voor geluid, mijnheer niet.
De suggestie werd gewekt dat het mogelijk zou zijn om door een gehoortest aan te tonen dat men LFG-gevoelig is.
Dat zou een oplossing zijn om niet voor gek te worden versleten !
Ben benieuwd naar reacties.
Alice
Nieuw lid

Keer terug naar Techniek